COVID-19 védőoltás okozta menstruációs zavarok. Kell félni?

2021.07.15

Endokrinológusként, hozzám is járnak olyan életkorú betegek, akiket érinthet a COVID-19 elleni védőoltás menstruációs zavarokat okozó problémája. Mivel több beteg is elért avval, hogy ezt tapasztalta magán vagy gyermekén, úgy döntöttem utánajárok annak, hogy lehetséges-e ez valóban. Esetleg ez minden védőoltásnak elképzelhető mellékhatása?

A probléma valós! Megnézve az Európai Unió (EU) Gyógyszerügyi Hatósága (EMA) és egyéb adatbázisokat (ezek laikusoknak is elérhetők ám), minden EU-ban törzskönyvezett vakcinával kapcsolatban sok menstruációs zavar van bejelentve, mint mellékhatás (mellékhatásnak minősül akkor is, ha nincs bizonyítva a kapcsolat a védőoltás és a tünet között).

Azok a nők, akik most a COVID-19 elleni védőoltást megkapták és fertilis (azaz menstruáló) életkorúak - azt gondolom - nem szembesültek korábban védőoltás okozta menstruációs zavarral, mert nem kaptak tömegesen védőoltást ebben az életkorban. A kötelező védőoltásokat jóval még nem menstruáló gyerekként, lányként kapták. Az influenza elleni védőoltást pedig jellemzően idős életkorban adatják be. A humán papillóma vírus (HPV) elleni védőoltást pedig sokan még a rendszeres menstruáció kialakulása előtt kapják meg, jellemzően 9 évesen. A lényeg azonban épp a HPV elleni védőoltásban van!

Az első menstruáció átlagosan 12.5 évesen jelentkezik. Elképzelhető, hogy a beadott HPV elleni védőoltás során a lányok azért nem tapasztalnak többen - a COVID-19 elleni védőoltáshoz hasonlóan - menstruációs zavart, mert ha okoz is és ha csak pár hónappal késlelteti az első menzesz kialakulását, az senkinek sem tűnik fel. Ha pedig a menstruációját épp akkor kezdő lánynál megzavarja az sem tűnik fel, hiszen az úgy lehet értékelve, hogy most van kialakulóban, belefér, ha épp kimarad egy ideig.

Azonban a HPV elleni védőoltást kapják már rendszeresen menstruáló nők is, akiknek orvosuk azt több ok miatt javasolja - hiszen lányként korábban ezt nem kapták meg. Japán orvosok majdnem 30 000 nőt érintő felmérése alapján azt találták, hogy a két leggyakoribb HPV-védőoltással kapcsolatban bejelentett mellékhatás a szabálytalan menstruációs vérzés és a vérzés erősségének megnövekedése voltak! Bár számításokkal arra jutottak, hogy ezt nem a HPV védőoltás okozta (azaz nincs összefüggés), de magyarázatot nem adtak arra, hogy miért tapasztalták a nők mégis. Van olyan szakcikk, ami a HPV elleni védőoltás petefészekre való káros hatását a védőoltás hatékonyságát fokozó (adjuváns a neve) anyaggal magyarázták (ilyen van a COVID-19 elleni védőoltások némelyikében is).

Ugyanez igaz a hepatitis B (HBV) vakcinára is, mert ez is 12 évesen jár. A HPV és a HBV védőoltások elve más, mint a jelenlegi COVID-19 elleni védőoltásoké, de az influenza elleni védőoltás viszont előlt vírussal történik. Több, mint 13 éve jelezték amerikai orvosok, hogy a menstruáló nők egy része influenza elleni védőoltás után ciklus-rendellenességeket tapasztal és ez egy bonyolult - részben pszichés - tényezők eredménye. Már 1903-ban egy orvos beszámolt egy betegéről, akinél a védőoltás (feltehetően himlő elleni) menstruációs zavart, súlyos vérzést okozott.

Mi lehet az egyéb oka annak, hogy többen tapasztalnak menstruációs zavart a COVID-19 védőoltás után? Ha a Vaxzevria (AstraZeneca) oltást nézzük, akkor van olyan vélemény, ami szerint a védőoltás egyik ritka, de nagy figyelmet kapott mellékhatása, az alacsony vérlemezkeszám okozhatja a bő menstruációs vérzést. Sokan a védőoltás okozta feszültség, bizonytalanság ("jól teszem, hogy beadatom?") miatti lelki okokkal magyarázzák (bármelyik COVID-19 elleni védőoltással kapcsolatban), ami kihat a menstruációra. Ez jól ismert jelenség. Bár messze nem ez a fokú stressz, de leírták, hogy COVID-19 osztályon dolgozó ápolónők és orvosnők menstruációs zavarról számoltak be - a nagyfokú lelki teher miatt. Mások azt a magyarázatot adják, hogy a COVID-19 elleni védőoltás miatt létrejövő immunválasz és az általa okozott gyulladás következménye lehet a menstruáció átmeneti zavara.

Azt gondolom, hogy nincs egyedül a COVID-19 elleni védőoltás evvel a mellékhatásával. Nem tudom, mi a pontos magyarázat, de talán megnyugtató, hogy akár a vakcináció maga is okozhat menstruációs zavart. Erre persze oda kell figyelni, de nem tántoríthat el senkit a COVID-19 elleni védőoltás beadásától. Épp azon nők, lányok állnak most a beoltás döntése előtt, akiknél ez fontos kérdés. Nekik írtam ezt a bejegyzést. Ráadásul a COVID-19 megbetegedés jóval gyakrabban okoz menzeszzavart, mint a védőoltás ellene.

Szerző: dr. Speer Gábor PhD

Jelen, betegek számára készült orvos-szakmai anyag nem pótolja az orvosi vizsgálatot, konzultációt, csak kiegészíti azt.

Hivatkozások. 1: DT, Little és munkatársa. Premature ovarian failure 3 years after menarche in a 16-year-old girl following human papillomavirus vaccination. BMJ Case Rep. 2012 Sep 30;2012:bcr2012006879. 2: F, Li és munkatársai. Impact of COVID-19 on female fertility: a systematic review and meta-analysis protocol. BMJ Open. 2021;11(2):e045524. 3: S, Suzuki és munkatársa. No association between HPV vaccine and reported post-vaccination symptoms in Japanese young women: Results of the Nagoya study. Papillomavirus Res. 2018;5:96-103. 4: ER, Dawson. The effects of vaccinating during a menstrual period. Br Med J. 1903;1(2197):303-304.